Reekalveren

Reekalveren worden meestal geboren in de periode van half april tot eind juni, de geboortepiek ligt in de maand mei.

Het moederdier en haar kalfjes zijn niet de hele dag bij elkaar, maar de moeder houdt haar kalfjes altijd vanaf enige afstand in de gaten.

Ziet u een reekalfje?

$

LAAT HET MET RUST

RAAK HET NIET AAN

NEEM HET NIET MEE

Even op eigen benen

Regelmatig zal het moederdier naar het kalf toegaan om het te voeden. Daarna laat zij het kalf weer alleen. Het kalf blijft doodstil liggen en wacht totdat de moeder weer terugkomt. Na een paar weken gaat het kalf soms al met de moeder mee op pad of gaat het alleen op pad. Dat is niet zonder risico, want het kalf kan daarbij verdwalen, d.w.z. op plekken belanden waar het niet zou moeten komen. Op dat moment kan een wandelaar oog in oog komen te staan met een reekalfje dat alleen is, en dus niet verlaten is. Laat het kalf met rust, ga weg en raak het kalf vooral niet aan omdat anders de kans heel groot is dat de moeder het niet meer aanneemt! Als de rust terugkeert, zal het kalf de moeder roepen en de reegeit zal haar kalf gaan zoeken en meenemen naar veiliger oorden.

Meestal zal het groeiproces van het kalf probleemloos verlopen, maar er kan ook veel misgaan.

Een aanrijding

De reegeit kan door een aanrijding sterven. Is de geit op dat moment zogend, dan blijven de reeds geboren kalveren zonder voedsel, verzorging en leiding achter en sterven zij, als ze niet gevonden worden, een vreselijke hongerdood. Wordt de reegeit aangereden als zij de kalveren nog niet geworpen heeft, dan kan het voorkomen dat de kalveren spontaan op het wegdek worden geboren. Als ze dan nog leven, moeten zij zo snel mogelijk naar een opvangcentrum gebracht worden.
Recreanten, die de paden verlaten, kunnen reewild, dat zich in het bos bevindt, verstoren en dat kan tot gevolg hebben dat het stress gevoelige ree vlucht en daarbij zo ineens wegen over steekt met alle gevolgen van dien.

Loslopende honden

Ook loslopende honden kunnen het reewild ernstig verstoren en opjagen en niet zelden worden er bij de opvangcentra kalfjes binnengebracht die door honden ernstig zijn verwond en toegetakeld. De hond ziet de kalfjes meestal als speelkameraadjes, maar daar zijn reekalfjes niet geschikt voor.

In de maaimachine

Als de maaitijd aanbreekt, lopen de kalveren -die zich vaak in hoog grasland verstoppen- groot gevaar. De man of vrouw op de tractor kan hen niet zien en als het kalfje nog heel klein is, dan zal het zich vanwege het lawaai intuïtief nog kleiner maken en doodstil blijven liggen en daardoor compleet vermalen worden door de scherpe messen van de cyclomaaier. Om dat te voorkomen, lopen vele vrijwilligers onder deskundige en ervaren leiding  eerst door de te maaien percelen om het doodmaaien van de kalveren te voorkomen. Tegenwoordig maakt men steeds vaker gebruik van drones. Aangezien er nog niet overal met drones gevlogen mag worden, worden de vrijwillige lopers ook nog regelmatig ingezet.

Neem het kalf dus nooit mee naar huis

Ondanks alle goede voorlichting en waarschuwingen en ondanks de goede bedoelingen van mensen, komt het helaas elk jaar weer voor dat er kalfjes naar de opvang worden gebracht. Doe dat niet, want men kan kalfjes tegenkomen die alleen op pad zijn, en zelden zijn ze door de moeder verlaten. Voorkomen moet worden dat kerngezonde kalfjes uit hun leefomgeving worden gehaald. Daarbij veroorzaakt het veel stress bij zowel moeder als kind.

Een reekalfje hoort thuis in de natuur bij zijn moeder en niet thuis in de woonkamer omringd door hond en kinderen. Het zijn geen speelkameraadjes. Bovendien dient deze handelswijze in geen enkel opzicht het welzijn van het kalf.

Diegenen die een kalfje uit de natuur meenemen, zijn strafbaar;
Eenmaal thuis realiseert men zich te laat dat het kalf moet eten en dat het op een verantwoorde manier moet worden ondergebracht. Men beseft vaak niet wat er allemaal bij komt kijken om het kalf groot te brengen.

Het uitzetten in de natuur zal uiteindelijk niet mogelijk zijn omdat het kalf zijn oorspronkelijke band met de natuur zal hebben verloren en daardoor niet meer bang zal zijn voor mensen en honden. Het kalf zal zich in de vrije natuur niet meer kunnen handhaven.

Help reeën in nood

Draagt u de reeën ook een warm hart toe? Steun dan onze stichting. Word donateur of doe een gift. Elke euro is van harte welkom!